اسلایدر

پر پرواز

خبر های مربوط به موسیقی

گفتگو با خالق سه گانه «کما» به بهانه کنسرت اول شهریور حمید عسکری: دلم برای اجرای زنده در تهران تنگ شده است.

موسیقی ما: «حمید عسکری» طی سه ماه گذشته در آمریکا اقامت داشت و در کنار اجرای زنده برای ایرانیان مقیم آن کشور مراحل تولید آلبوم چهارم خود را پیگیری می کرد. اما حالا که او به ایران بازگشته شواهد نشان می دهد که ایام پرکاری را پیش رو خواهد داشت. یک آلبوم ده قطعه ای با نام احتمالی «سرنوشت» را در درست انتشار دارد و روز یکم شهریور در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی با اجرای قطعاتی از آلبوم جدید به روی صحنه می رود. به همین بهانه سایت «موسیقی ما» با حمید عسکری گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

*از اجراهایی که در آمریکا داشتید برای ما بگویید.
ما در چهار شهر برنامه اجرا کردیم و نکته ای که وجود داشت این بود که فضای کنسرت در ایران با آنجا بسیار تفاوت دارد. یکی از مهمترین تفاوت ها این است که انرژی اجرا نسبت به داخل ایران باید خیلی بیشتر باشد. اصولا شرایط مردمی که آنجا به کنسرت ها می آیند به گونه ای است که فضای کنسرت باید انرژی بیشتری داشته باشد و فکر می کنم لازم است که دوستان یک دستی به تنظیم ارکسترها بزنند. خودمان هم همین کار را کردیم و تغییراتی در ارکستراسیون انجام دادیم تا کارها به فرم لازم برای اجرا تبدیل شود.

*همین نیاز به انرژی بیشتر کار شما را سخت کرد؟
کار من را خیلی سخت تر نکرد چون اصولا بیشتر ترک هایی که ما اجرا می کنیم کارهای انرژیک است. اما شما روی استیج باید دو یا سه برابر آن انرژی که در تهران صرف می کنید را داشته باشید تا مردم راضی از سالن خارج شوند.

*توانستید همین رضایت را برای آنها به وجود بیاورید؟
بدون تعارف بگویم بله.

*چطور؟
استقبال خوب بود و شما که اجرا می کنید مردم را از رو به رو می بینید و از واکنش های آنها مشخص بود.

*در این مدت نگاه ایرانی های مقیم آمریکا نسبت به موسیقی داخل کشور را چطور ارزیابی کردید؟
آنقدر که در ایران خواننده ها را می شناسند در آنجا تا این حد روی خواننده های داخل شناخت ندارند اما نسبت به کسانی که شناخت دارند واکنش بسیار خوبی نشان می دهند. خیلی از کارها را با وجود اینکه شاید خواننده اش را نمی شناختند گوش می کردند و موزیک آن را دوست داشتند. و مهم تر از همه اینکه در آمریکا آثار هنرمندان داخلی بیشتر شنیده می شود.

*شهروندان آمریکایی اصلا شناختی روی موسیقی ایرانی داشتند؟
به هیچ عنوان. چون موسیقی ما نسبت به موسیقی استاندارد جهانی یک شوخی بیشتر نیست!

*یکی از دلایلی که خواننده ها به کشورهای خارجی سفر می کنند این است که با یک گروه یا هنرمند غیرایرانی همکاری داشته باشند. شما چنین تجربه ای داشتید؟
خیر. من به دنبال چنین مساله ای نبودم و شرایط این قبیل همکاری ها بسیار سخت است. در آمریکا فرصت خوب و فضای آرامی داشتم که بتوانم روی آهنگسازی ها و ترانه هایم کار کنم.

*تمام مراحل تولید آلبوم جدید در آمریکا انجام شد؟
خیر. فقط مرحله آهنگسازی و ترانه سرایی را پیگیری کردم و تنظیم و ضبط آثار به طور کامل در ایران انجام شد.

*چه کسانی در قسمت تنظیم این آلبوم حضور دارند؟
در قسمت تنظیم آقایان «کوشان حداد» ، «نیما وارسته» ، «میلاد ترابی» و «شهاب اکبری» که بیشترین نقش را دارد با من همکاری داشتند. همچنین یک ترک را به «فرشاد فارسی» و یک ترک هم به «پوریا حیدری» سپرده شد. سعی کردم که تنظیم ها به افراد مختلف سپرده شود. به دلیل اینکه اولا میخواستیم روند تولید آلبوم را تسریع کنیم چون کارهای آهنگسازی و ترانه ها انجام شده بود. و سعی کردیم سلایق مختلف حضور داشته باشند که تنوع در آلبوم داشته باشیم.

*فکر نمی کنید این حضور چند تنظیم کننده به یکدستی آلبوم لطمه بزند؟
عمده قطعات آلبوم که پنج ترک می باشد را «شهاب اکبری» تنظیم کرده است. وقتی که یک نفر پنج اثر را تنظیم کند یعنی اصولا ساختار کلی آلبوم به کارهای او مربوط می شود. کوشان و نیما و میلاد هم آثار خیلی خوبی داشتند و فضای کارها را به نوعی انتخاب کردیم که با هم همخوانی داشته باشد.

*این اثر هنوز همان «سرنوشت» نام دارد؟
قطعا این اسم عوض می شود. «سرنوشت» اسمی بود که ما برای تشکیل پرونده در ارشاد از آن استفاده کردیم و نیاز به اسمی داشتیم که پرونده کار را با آن معرفی کنیم.

*کدام کار را دوست دارید و برای کدام یک پیش بینی می کنید که بیشتر شنیده شود؟
تمام کارها را دوست دارم و نمی توانم تفاوت قائل شوم. اما یک کار با کوشان داریم که بسیار خوب است و می دانم مخاطب عام نیز می پسندد. کارهایی که با شهاب داریم یک فرم دیگری است و چندان فضای ریتمیک ندارد. البته این مورد بستگی به مخاطبان دارد چون شما یک زمان کار ریتمیک می شنوید و خیلی دوست دارید و یک زمان هم کار ملایم مورد توجه شما قرار می گیرد. تازه علاقه ای که من به ترک ها پیدا می کنم بعد از انتشار آلبوم است چون وقتی می بینم مردم از یک ترک استقبال خوبی می کنند روی من تاثیر می گذارد و علاقه ام را نسبت به آن بیشتر می کند.

*برسیم به کنسرت اول شهریور که چه برنامه هایی برای مخاطبان دارید؟
این آخرین کنسرت ما قبل از انتشار آلبوم جدید است و گلچینی از قطعات آلبوم قبلی به علاوه چند ترک از مجموعه در دست انتشار را اجرا می کنیم. سورپرایز ما هم این است که سرآلبومی خودمان را اجرا می کنیم که به احتمال خیلی زیاد طی چند روز آینده منتشر می شود. همچنین به جز قطعه «دلمو میشکنی» که مدتی قبل شنیده شد چند ترک دیگر از آلبوم را هم تقدیم دوستان می کنیم.

*اعضای ارکستر نسبت به گذشته تغییری هم داشته است؟
بله. تا این لحظه «فیروز ویسانلو» و آقای «شعبانی» به عنوان نوازنده پرکاشن به ما اضافه شدند. ما یک پارت آن پلاگ هم داریم که فیروز ویسانلو مشغول تنظیم قطعات آن بخش است. یک سری از قطعات ملایم را با یک تنظیم و شکل متفاوت اجرا می کنیم که برای اولین بار در کنسرت های ما اتفاق می افتد.

*برنامه ای برای اجرای مجدد در تهران یا سایر شهرستانها دارید؟
برای تهران فکر کنم که در مهرماه کنسرت برگزار کنیم که می شود اولین کنسرت پس از آلبوم جدید. برای چند شهر هم قرارداد بسته ایم و منتظر صدور مجوز آنها هستیم.

*پس از یک مدت طولانی قرار است که در تهران به دیدار مخاطبان خود بروید. چه صحبتی با آنها پیش از این برنامه دارید؟
تقریبا سه ماه آمریکا بودم و کنسرت های آنجا را تجربه کردم و اتفاق خوبی بود. اگر خارج از تعارف بخواهم بگویم کنسرت در ایران یک حس و حال دیگری دارد و دلم برای اجرای زنده در تهران تنگ شده است. بی صبرانه منتظر دیدار با مخاطبان عزیز در این کنسرت هستم.

*وکلام آخر؟
ببینید الان سالن های ما فقط به برج میلاد و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی محدود می شود. بدون هیچ دلیل و منطق خاصی به یک خواننده ای مثلا سالن برج میلاد را می دهند و به یک خواننده ای نمی دهند. باید مسئولین در این مسائل تغییراتی را ایجاد کنند و اصلا درست نیست. جالب است که سالنی را به یک خواننده اجاره می دهند و مدتی بعد به همان شخص آن سالن را اجاره نمی دهند. به نظر من روی این مساله هم باید در دولت جدید صحبت شود. این سالن ها مشکلات آکوستیک هم دارند اما آکوستیک سالن میلاد بهتر است. من خودم تاکید ندارم که در برج میلاد کنسرت داشته باشم چون این سالن با کنسرت من افتتاح شد و بارها اجرای زنده داشتیم. شاید اگر برج میلاد را هم بدهند ما باز به سالن میلاد برویم ولی اینکه برای اجاره کردن این مشکلات به وجود می آید خیلی خوشایند نیست. انشالله مسئولین و سایر خواننده ها جلسه ای برگزار کنند تا این مشکلات برطرف شود.






نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 15 مرداد 1392برچسب:,

] [ 7:26 PM ] [ shayan ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه